Artinfo.dk
Netmagazine om kunst


Dybtryk, højtryk, plantryk samt indtryk og udtryk.
Af Lars Svanholm

 

KunstCentret Silkeborg Bad kaster atter lys på grafikken med en omfattende udstilling af kunstnere fra Fyns Grafiske Værksted.


Fyns Grafiske Værksted

Når man med jævne mellemrum har bearbejdet zink- og kobberplader med radérnål, asfaltlak og syre, og derefter har trykt motiverne på papir i en proces med tryksværte op til albuerne, er det med en vis tilfredshed, man erfarer ,at KunstCentret Silkeborg Bad hele to gange inden for samme kalenderår præsenterer udstillinger, der behandler grafikmediet. Tidligere i år viste man "Pinocchio, Jagger, My Marylin" ­ en stor svensk-ejet samling af britisk og amerikansk grafik og den 19. november åbnede en udstilling, der er skabt i samarbejde med Fyns Grafiske Værksted i Odense.

"Den Grafiske Genbank ­ Fyns Grafiske Værksted med gæster" viser ikke mindre end eksempler på 122 grafikeres arbejder. Fælles for de 122 er, at de alle er tilknyttet værkstedet i Odense.


Pædagogisk sigte

Udstillingen har samtidigt et pædagogisk sigte, idet man i kataloget har gjort meget ud af at anskueliggøre de forskellige metoder til fremstilling af grafik. Overordnet udgør disse dybtryk (radering, streg- og/eller akvatinteætsning), højtryk (lino- eller træsnit) og plantryk (litografi). I udstillingsperioden er der i den store panoramasal på Silkeborg Bad placeret både litografi- samt radérpresser, som skiftende medlemmer af Fyns Grafiske Værksted arbejder med, så publikum kan stifte bekendtskab med samt iagttage de forskellige grafiske processer.


Grafikeren Kurt L. Dupont under udarbejdelse af litografi.
Foto: Lars Svanholm.

Tidligere indehaver af Galleri 12 i Silkeborg, Klaus Munch, beskriver i udstillingskataloget grafikken i et historisk perspektiv. I særdeleshed udviklingen på den danske grafikscene bliver beskrevet. Specielt perioden fra midt i 1800-tallet til i dag. Man genkender omgående de mange navne, som blot understreger, at grafikken har haft en overordentlig stor betydning i tidsrummet fra guldalderen til nu. Købke og J. Th. Lundbye er ganske vist kendte som nogle af epokens mest fremtrædende malere; men at de også har frembragt radéringer af stor klasse understreges i Munchs tekst. Andre navne som træder frem er Willumsen, Aksel Jørgensen, Palle Nielsen, Jane Muus og Svend Wiig Hansen. Hos disse har grafikken spillet en betydelig rolle i oevret.


Selektivitet og overblik

Det er indlysende at en udstilling, der repræsenterer ikke færre end 122 kunstnere, bliver svær at overskue. Mange grafiske arbejder er kendetegnet ved en begrænset fysisk størrelse. Derfor er der i sagens natur meget at bese på udstillingen på Silkeborg Bad. Det er et overflødighedshorn og en demonstration af grafisk teknik, som man ikke lige overstår på kort tid. Alligevel kan man rimeligt ukompliceret danne sig et overblik i den overskueligt ophængte udstilling. Naturligvis er man tvunget ind i en selektiv rolle, hvilket ikke er usædvanligt, når en kunstudstilling er meget omfattende, som den aktuelle er det.

Der er, som tidligere nævnt, udgivet et katalog. Dette rummer tekster af Ole Lejbach, Anne Duer, Bjarne Werner Sørensen, Klaus Munch og Birgitte Thorlacius. Sidstnævntes indlæg beskriver med enkle og klare midler, hvordan man i hovedsagen udfører et grafisk tryk.


Dine, Baselitz, Lehtinen og Sakamoto

I forbindelse med "Den Grafiske Genbank" vises på KunstCentret Silkeborg Bad grafiske arbejder af 4 internationalt kendte billedkunstnere. Det drejer sig om engelske Jim Dine, tyske Georg Baselitz, finske Tuula Lehtinen og japanske Kyoko Sakamoto, som på udstillingen har deltaget i en workshop, der skulle illustrere forskellige japanske trykteknikker.

"Den Grafiske Genbank" vises på KunstCentret Silkeborg Bad indtil den 6. februar 2006. Herefter overgår den til Johannes Larsen Museet i Kerteminde, som hermed behørigt fejrer Fyns Grafiske Værksteds 30 års jubilæum.


Forside

© www.artinfo.dk