Artinfo.dk
Netmagazine om kunst
Eske Kath udstiller på
Gl. Strand
Billedkunstneren Eske Kaths udstilling på Gl. Strand optager 2 lokaler i Kunstforeningens bygning. I det største og mest centrale rum har Eske Kath indsnævret rummet i begge ender ved at placere 2 store malerier som en slags rumopdelere. Mellem de 2 malerier dannes et mindre rum og her hænger der på den ene side af væggene 3 akrylmalerier, på den anden en lang række fotos. Fotografierne viser en række nyopførte boliger, bygget efter et omfattende jordskælv, som knuste et bysamfund et sted i Japan. Eske Kath tog billederne på en studierejse, som han foretog i 2005. Loftet man ser i rummet mellem billederne er et indskudt loft, som Eske Kath har fået lavet specielt til udstillingen. Det illuderer himlen eller måske loftet i parcelhusdrømmen/trygheden - og brydes af sprængte huller, hvorigennem lyset skinner ned i rummet. Tynde striber af lys mellem de forskudte loftplader skaber en illusion af et opbrud og det totale ragnarok. Malerierne viser eksplosioner, og man fornemmer voldsomme indtryk.
I det næste rum hænger to store malerier på hver sin væg. Inde på gulvet mellem malerierne er der placeret en sort flade, som er hævet 10 cm over gulvet. Fladen er malet blank sort, og det føles som om, man opsluges af den, når man træder ind i rummet. Billederne i dette rum er lidt anderledes end i det første. Her skinner solen igennem, og man fornemmer livet går videre, men de er lige så stærke og nærværende som i det første.
Eske Kaths billeder er malet med akrylmaling
på lærred i klare farver, og hans motiv verden centrerer
sig om de voldsomme hændelser, som mennesker oplever, når
deres verden ødelægges; når man bliver hvirvlet
ind i den store malstrøm i form at jordskælv, tsunami
eller en fyrværkerieksplosion. Hvad gør man, når
alt omkring én bliver smadret, når man falder ned
i det sorte hul eller når himlen over én revner?
Man kan gå ind i sig selv og isolerer sig, hvor livet og
omverdenen er lukket ude.
Skal fotografierne fra Japan opleves som et spirende håb? Tingene fortsætter på trods. Billederne viser nye huse, der på kort tid er skudt op i et lille bysamfund som i dag rummer de familier, der var udsat for voldsomme forandringer ved et jordskælv. Hurtigt har man fået skabt nye rammer, og livet går videre. Men fotografierne rummer også en modsætning: Alt det traditionelle japanske som vi ser fra turistbrochurerne, de fine og smukke dekorationer på husene er blevet erstattet af plastik dekorationer. Det gør ondt at se på. Man mister noget, hver gang man bliver udsat for voldsomme forandringer.
Eske Kaths motiv verden er stærk og vedkommende. Man bliver fanget af hans næsten tegneserieagtige måde at male på og af maleriernes klare detaljer. Store formater men også små detaljer som f.eks. motiver af parcelhuse, der bliver hvirvlet ind i den store turbulens. Formaterne på akrylmalerierne er desværre så store, at de næppe kan være i et almindeligt parcelhus, men de vil være oplagte og smukke i enhver virksomhed eller museum.
Udstillingen skal ses og opleves. Eske Kath er et af vores store unge talenter, til hvem der er knyttet høje forventninger.
Eske Kath: "Hurricane Party"
Gl. Strand
til 7. maj 2006