Artinfo.dk
Netmagazine om kunst


Ikonolatrisme
Af Thore Hammer Eriksen


Flot og velproportioneret Per Kirkeby udstilling på Brandts i Odense. Fokus er lagt på figuren som grundlinje i malerier og skulpturer med vægt på arbejderne fra 80'erne.


Jeg har brugt denne overskift før, i et andet medie om en anden kunstner, men jeg er nødt til at bruge den igen om Per Kirkeby. Han er om nogen ikonolatrist. Hans ekspressive og abstrakte værker fra 80'erne er helt fantastiske, og hans bronzeskulpturer fra samme periode er sublime.

Det starter alt sammen med Per Kirkebys værker fra 60'erne. Som sædvanligt, er jeg fristet til at sige, for hvor har vi set stakittet på masonit pladerne mange gange. Men det skal selvfølgelig med, hvis man vil vise, hvordan denne kunstner har udviklet sig igennem årene. 60'erne var popkunst, cykellak og masonit, minimalisme og enkelthed. Inspirationen fra Poul Gernes og den eksperimenterende kunstskole er tydelig, ligesom påvirkningen fra USA. Dengang var han ung og i nogles øjne sikkert også vild. Den stod ikke kun på malerier, men også film, happenings og litteratur.
I 70'erne begynder Per Kirkeby at udvikle sit abstrakte, ekspressive formsprog. Farverne er lysere end senere og penselføringen finere. Det er pludseligt tydeligt, hvor firsernes unge kunstnere har fundet deres inspiration.

Der har sikkert været en glidende overgang fra 60'ernes popkunst til 70'erne og 80'ernes ekspressionisme, men det bliver meget skarpt illustreret ved Kunsthallens opdeling af tidsperioderne i 3 adskilte rum.
Sidst i 70'erne og først i 80'erne bliver farverne dybere og mørkere, oliemalingens lag bliver tykkere og bredere. Malerierne har titler, der henviser til figurkompositioner eller naturen. Per Kirkeby har fundet frem til en udtryksform, hvor han er tryg. Der er ingen usikkerhed at spore i de perfekt udførte malerier.
Det samme gælder bronze skulpturerne. De er også perfekte på trods af deres plastiske og organiske udtryk. Her er der ingen forsøg eller prøvefigurer. De er lavet af en kunstner, der har overstået de første, eksperimenterende år.
80'erne er hans bedste år. Det er, som der skrives i Brandts materiale, sådan vi kender ham og sådan han først og fremmest vil blive husket i kunsthistorien. Udstillingen sluttes af for enden af Brandts nye tilbygning med det monumentale maleri "Beatus - Apokalypse" fra 1989. Der er selvfølgelig kommet meget siden, men havde det stoppet der, ville det stadig være veludført.


Per Kirkeby. Figur
Kunsthallen Brandts til 17. september 2006


Forside

© www.artinfo.dk