Artinfo.dk
Netmagazine om kunst
Tidligere var der ingen vej uden
om de traditionsbundne, censurerede udstillinger, hvis man som
debuterende kunstner, ville frem. Sådan er det ikke nødvendigvis
længere.
Fremtiden.
På ét af gallerierne i Bredgade i København, har man fornyligt valgt at vise et bredt udsnit af de kunstnere, der i efteråret udstillede på Kunstnernes Efterårsudstilling (KE), der som bekendt finder sted en gang årligt på Den Frie Udstillings bygning over for Østerport Station i København. Galleriets indehaver har iværksat denne udstilling, da han stadig finder de censurerede udstillinger interessante som udstillingsforum for nye talenter på kunstscenen.
Fremtiden for den type udstillinger ser dog lidt uskarp ud. Med udgangspunkt i den netop gennemførte Forårsudstilling på Charlottenborg kan man godt frygte for de censurerede udstillingers fremtid som afsæt for de nye og uprøvede aktører på kunstscenen. Ikke fordi at Forårsudstillingen i år, hvor den fandt sted for 150. gang, har været dårlig. Tværtimod har Charlottenborgs udstillingsbygning i 2007 dannet rammen om en udstilling, der har vist, at opfindsomheden og fantasien kører på højtryk blandt den, overvejende, yngre generation af billedkunstnere.
Traditionen tro.
Charlottenborgs Forårsudstilling
var i år præcist, hvad den traditionen tro giver sig
ud for. Det var fantastisk at se, hvad der bliver udført
af kunstneriske idéer. Nogle af tingene var såmænd
både fortænkte og anstrengte i idé og udførelse;
men hvilken mangfoldighed af udtryk og skæve og besynderlige
kunstværker. Her kunne man gå på opdagelse,
og dét er altid morsomt. Effektjagende, underfundigt, klogt
og dumt udtrykker udstillerne sig i et sådant univers. Fint,
og bekræftende, at se idérigdommen komme så
meget til udtryk som tilfældet var på Forårsudstillingen
i år.
De tørre tal viser, at det ikke
er en walk-over at blive optaget på Charlottenborgs Forårsudstilling.
222 arbejder var i år antaget ud af 3.110 indsendte værker.
Udstillingen er en åben, censureret kunstudstilling. Dét
betyder at alle kan indsende værker til bedømmelse,
hvilket også er tilfældet på de andre tilsvarende
udstillinger, der er meritgivende i relation til f.eks. optagelse
i Billedkunstnernes Forbund. De øvrige er, foruden KE,
Kunstnernes Påskeudstilling i Århus Kunstbygning og
den tilsvarende Sommerudstilling i Tistrup ved Varde.
Nåleøjet.
I løbet af kort tid går
man i gang med en omfattende renovering af Charlottenborgs udstillingsbygning.
Stedet skal gøres til center for international samtidskunst.
Diverse kunstnersammenslutninger er allerede ude af institutionen.
Herom kan man læse andetsteds her på Artinfo.dk. Spørgsmålet
er: Hvad skal der ske med Forårsudstillingen? Bliver denne
mulighed for, som debuterende kunstner, at udstille på et
kvalificeret sted fjernet og dermed en enestående mulighed
for at afprøve talentet? Vel at mærke i et forum,
hvor man bliver bedømt af kunstnere og ikke gallerister
eller kuratorer.
I mange år var det sædvanen,
at de mest velanskrevne kunstnere havde debuteret på en
af de censurerede udstillinger. Nutildags er det langt fra kutymen,
at man er gået dén vej. Unge kunstnere bliver lanceret,
ofte inden de er færdige på akademierne. En lang række
kunstnere, som måske befinder sig et helt andet sted i miljøet,
finder det ikke umagen værd at prøve at komme igennem
nåleøjet på eksempelvis Charlottenborg, hvis
det viser sig at andre udstillingssteder vil udstille fyraftenskreationerne.
Hvorfor påføre sig et stensikkert nederlag, hvis
ikke det er nødvendigt? Ikke desto mindre er der en massiv
søgning til de censurerede udstillinger.
Kunstnernes Påskeudstilling.
En anden udstilling, der er hårdt
trængt af de nye tider er Kunstnernes Påskeudstilling
i Århus. Tidligere fyldte KP alle Århus Kunstbygnings
vægge. De senere år har Påskeudstillingen været
henvist til Kunstbygningens underetage. I år er den blevet
tildelt et lille hjørne i en udstillingsinstitution, der
meget lig Charlottenborg, er blevet et sted med en kunstfaglig
leder. KP har ikke en høj prioritet i Århus Kunstbygning
i dag. Logisk nok set i lyset af, at det tilsyneladende i disse
år gælder om at fjerne magten fra de udøvende
kunstnere og give den til administratorer med en universitetsgrad
i kunsthistorie.
Fremtiden ser altså mørk ud
for to ud af fire af de mest velanskrevne, censurerede udstillinger
i Danmark. Tilbage står KE og Kunstnernes Sommerudstilling,
som lever sit helt eget liv ude i Tistrup i en fjern afkrog af
det vestlige Jylland. Måske skal KP flyttes et andet sted
hen? Men hvor? Og skal Charlottenborgs Forårsudstilling
ikke afholdes på Charlottenborg, hvor skal den så
afholdes, for at det giver nogen som helst mening? Foreløbigt
har jeg brugt et par fornøjelige timer i de imposante udstillingsrum.
Jeg har iagttaget, reflekteret og undret mig. Det gør jeg
stadig