Artinfo.dk
Netmagazine om kunst


De syv bud
Af Lars Svanholm


Syv kunstnere viser hver især, hvordan emnet kærlighed kan fortolkes i samtiden på Kunsthallen Brænderigården i Viborg.


A four letter word

Temaet er klassisk og medregner man kuratoren bag udstillingen 'Kærlighed', der finder sted på Brænderigården i Viborg i denne tid, er der kønsproportionel balance blandt de aktører, der giver et bud på hvordan dette altfavnende emne kan defineres i 2007.

På vejen op ad trappen fra stueetagen til kunsthallens 1. sal kan man vælge at holde en pause på afsatsen og studere et værk af billedhuggeren Lone Høyer Hansen. Det er et vægrelief i diverse materialer, der åbenbarer teksten "A four letter word". Dette er samtidigt værkets titel og man husker netop denne titel i et nummer fra Bob Dylan's sangkatalog. Samme Dylan tog dog emnet op på sit store album fra 1997, 'Time Out of Mind'. Nu var han "Sick of love". Dermed havde den aldrende singer/songwriter defineret sin udgave af et tema, der har været et omdrejningspunkt i kulturen i generationer.

Neonlys og hjerteblod

Netop Lone Høyer Hansens rum på udstillingen rummer en næsten spirituel stemning. Hun kommer rundt i emnet med diverse virkemidler, bl.a. en skulpturinstallation, der bringer associationer til en saft-si, som er en ganske enkel konstruktion, hvor saften udvindes gennem et stykke tyndt bomuldsstof. Der optræder da tilsyneladende også en væske; men hjerteblodet er størknet. Lone Høyer Hansen er udstillingens ældste deltager. Derfor er det interessant, at netop hun bl.a. skildrer begreber som lidenskab og begær.

Hos Lone Høyer Hansen udgør samspillet i materialevalg en styrke. Hun bruger bl.a. neonlys i sine installationer og det samme gør Martin Erik Andersen, der viser et meget omfattende værk i naborummet. I 'One for loss and one for losing' benytter han sig af virkemidler, som man måske ikke i umiddelbar forstand ville forvente på en udstilling, der skulle fremstille kærligheden i samtiden. Budskabet i neon står i stærk kontrast til stoffragmenter af strikkede og hæklede enheder, som igen fungerer i en komplimentær rolle til sider fra Anders And-bladet. Hos Martin Erik Andersen er det udsagnet, der bærer værkets betydning. Her handler det om tab og savn. Kærlighed kan optræde i utallige variationer.

Statements

Kaspar Bonnén har valgt at udtrykke sig gennem en fotodokumenteret event, som viser at kærlighed er et ganske skrøbeligt emne at forholde sig til. En person står ved bredden af et hav med en papkasse, der indeholder bogstaver til ordene "Jeg vil altid elske dig". Ret omgående flyder denne tekst sammen på vandoverfladen og fortæller dermed at dette løfte ikke rummer en livsvarig garanti.

Samme Kaspar Bonnén besidder en sjælden evne til at skabe perspektiv i sine malerier, uanset om han beskæftiger sig med rumlige kompositioner eller - som her - symbolladede statements. I en række kvadradiske malerier sætter han så at sige ord på sin defination af kærligheden.

Heine Klausen bruger gengivelser af tatoverede mennesker som motiv i et antal værker, der dels er opbygget af træplader og dels optræder i forbindelse med en række collager, der ligesom hos Bonnén rummer statements. Her er der blot tale om rip-offs fra pop-titler.

Blomster, bier og performance

Blomsterne og bierne udgør vel nok ét af de mest sejlivede symboler, når det handler om den del af kærligheden, der drejer sig om parringsforløbet. Michael H. Kirkegaard har i en serie fotografier af blomster i nærbillede og nogle specielle bistader hevet dette symbol frem i lyset igen. Dorte Jelstrup har gennem en serie tegninger i en enkelt og effektiv streg prøvet at sammenfatte sit budskab med farven lilla som gennemgående element. Violet er en farve, der optræder i den kølige ende af farvespektret; måske derfor at hendes installation ikke fungerer overbevisende?

Lilibeth Cuenca Rasmussen står for udstillingens mest bemærkelsesværdige indslag. Hun optræder selv som dansende og rap'ende performer i et show, som hun opførte ved udstillingens åbning. Det kan nu ses i en videoudgave, der viser en kunstner, som er fornærmet over at en tidligere kæreste har foretrukket "en neger-surrogat" frem for Lilibeth, der fremsiger sine frustrationer foran et filttæppe med et primitivt udført eksotisk motiv. Den får ikke for lidt i teksten, hvor indignationen bogstaveligt vælter ud af højtalerne. Lilibeth Cuenca Rasmussen har asiatiske rødder.

Kuratering

Udstillingen er kurateret af Bodil Billeskov Bøving, som er indehaver af Galleri Hummeluhre i Århus. Hvordan og efter hvilke kriterier udstillingen er sammensat er svært at gennemskue; men kærlighed er et omfattende emne at give sig i kast med. Syv bud kunne i dét lys måske være lidt i underkanten. Ikke desto mindre er det sådan, man har valgt at definere temaet. Det kunne være spændende at se det samme tema præsenteret i Brænderigården, når denne har færdiggjort en omfattende udvidelse, som er under udførelse.


'Kærlighed' på Kunsthallen Brænderigården i Viborg varer frem til 17. juni 2007.
Til udstillingen er udarbejdet et rigt illustreret katalog på 50 sider.


Forside

© www.artinfo.dk