Artinfo #
2
Man skal være modig, hvis man vil
tale om kulturelt nybyggeri i vestjyllands største by.
De fleste fra den egn husker sikkert de kaotiske tilstande der
udspandt sig, dengang i 1990'erne, da musikhuset skulle bygges.
Modstanderne af projektet lænkede sig simpelthen fast til
de træer der skulle fældes i Byparken, så det
ikke var muligt for anlægsarbejdet at gå i gang.
Ikke desto mindre, synes genvordighederne at være glemt,
i hvert fald i byens kulturelle kredse, for planerne om et nyt
kunstmuseum er i fuld gang.
Egenligt havde Esbjerg et smukt kunstmuseum, Kunstpavillionen,
som lå i Byparken, på det sted hvor musikhuset nu
ligger. Det måtte som bekendt vige pladsen for Utzons musikhus.
Siden 1997 har kunstmuseet været henvist til en fløj
i musikhuset, som af mange opfattes som en sekundær placering,
i forhold til hvad museets fine samling og gode særudstillinger
fortjener. Pladsen er simpelthen for trang.
En oplagt placering for et markant kulturelt
nybyggeri i Esbjerg, vil være i samklang med havet. Esbjerg
Kunstmuseum, med museumsdirektør Inge Merete Kjeldgaard
og Esbjerg kunstforening som ankermænd, allierede sig med
kunstner duoen Skeel & Skriver om udformningen af projektet,
placering og oplæg til en international arkitekt konkurrence.
Museet, som igennem hele dets historie, har været placeret
i byens centrum, skal nu flyttes nord for byens havn, til området,
hvor Svend Wiig Hansens markante vartegn for Esbjerg, "Mennesket
ved havet", blev rejst i 1995. I samme område ligger
Søfarts og fiskeri museet, så det nye kunstmuseum,
vil være med til at skabe et museums område i Esbjerg.
Kunstmuseet skal placeres direkte i vandkanten, med vesterhavets
bølger brusende ind mod sig. Skeel & Skrivers oplæg
er en kvadratisk struktur, en monumental renæssance borg,
som ligger i vandkanten, med forskellige lukkede rum, hvor kunsten
kan opleves roligt, isoleret og intensivt. Man går fra rum
til rum via borgens mure. Ud over udstillingsareal, skal kunstmuseet
også rumme en butik og en restaurant.
Esbjerg kommune har bakket op om projektet og har stillet grunden
til rådighed. Byggeriet er dog ikke gjort alene ved det
og Inge Merete Kjeldgaard håber på finansiering af
det nye kunstmuseum, ved hjælp af fonds donationer fra store
lokale såvel som nationale fonde.
Der er således lang vej endnu, inden Esbjergs kunstinteresserede
publikum, kan indtage et nyt kunstmuseum.
Og for at gøre vejen endnu længere, så har
Danmarks Naturfredningsforening forkastet forslaget om det nye
kunstmuseum i Esbjerg. De finder placeringen for tæt på
Svend Wiig Hansens skulpturgruppe og at parkering og trafikafvikling
vil blive et problem.
Der er således lagt op til et tungt
løft for museumsdirektør Inge Merete Kjeldgaard
og Esbjerg Kunstforening. Ikke blot bliver det naturligvis svært
at finde de nødvendige millioner til et markant byggeri,
men det bliver også en hård politisk kamp, hvis man
vil fastholde den ønskede placering.